Velkommen til min blog

Hej Allesammen!

Tirsdag d 28/8 rejser jeg til Filippinerne, hvor jeg skal arbejde frivilligt på et børnehjem i San Pedro, Laguna.

Jeg er sendt ud af den kristne organisation, Impact, og selve projektet i Manila hedder Kanlungan.
Jeg er ikke helt alene under min volontørtid; Min kæreste Ida skal være sammen med mig. (selvom det ikke var meningen i starten.)

Meningen med denne blog er at holde omverdenen opdateret med mine oplevelser og mit arbejde med børnene. Den vil blive opdateret hyppigst muligt og kommer til at indeholde billeder, beretninger, videoer, afstemninger og meget mere.
Scroll ned for at se videoer
Scroll helt ned for at se resultater fra afstemninger!!!
E-mail mig paa: Jacob@aurora.dk
Tak fordi i læser med, bliv endelig ved med det.

Mange venlige hilsner
Jacob Jørgensen

fredag den 7. september 2007

10 dage i Laguna - 8. September 2007

Saa er jeg godt ankommet og er efterhaanden faldet godt til. Jeg har allerede oplevet og laert en hel masse. bl.a. lidt om kulturen...

Vores allerfoerste indtryk:
Da vjeg landede d 29. august kl 20:00 lokal tid, blev jeg hentet af en paedagog og en chauffoer. De koerte mig direkte paa fast food restaurant, hvor de fik deres aftensmad. Ida og jeg havde lige spist i flyet, men vi skulle absolut proeve deres fast food... hvilket vi naturligvis gjorde. Generelt spiser Filippinerne meget, og de har nogle saere delikatesser. Her er det Shirlyn der faar sig en snack; mmm maelkepulver.

Intet er sikkert:
Som de fleste ved, skulle jeg vaere paa et midlertidigt drop-in center i Malate. Indtil videre er dette ikke tilfaeldet. Jeg bor paa boernehjemmet i Laguna, hvor min kompagnon Ida ogsaa bor. Dette er et typisk traek for Filippinerne, vi tager det lidt som det kommer.

Aktiviteter:
en masse aktiviteter, som regel uden forberedelse. Det er bare knald godt, for der er stadig masser af ideer her. Indtil videre har vi spillet en masse musik. Det forventes af mig, at der bliver desket op medaesten alle boern, vil gerne laere guitar. Det har dog vist sig at Blokfloejte er nemmere at spille.
De har et rigtig fedt trommesaet her paa hjemmet (Slingerland 70'er, med en ludvig COB snare, paiste 2002 baekkener), desvaerre skal det lige repareres foerst, men det bliver det snart!
Af andre aktiviteter har vi lavet ballondyr, dyrket en masse sport og danset. boernene hernede er vilde med at danse, ikke engang Ida kan vaere med!

3 forskellige verdener:
Vi har vaeret sammen med boern fra boernehjemmet, boern som bor paa gaden, og saa har vi set boern som umiddelbart ikke lider nogen noed. Her har jeg erfaret at det er som 3 forskellige verdener. Naar jeg har taget nogle billeder, kommer der hver gruppe.
De rige paa Filippinerne lever stort set som os danskere, de gaar i skole og fungerer fint socialt. Boernehjems- boernene har det rigtig godt. bedre end jeg troede foer jeg kom herned. De faar mad, de fleste gaar i skole og de har toej, som dog ikke just er skraeddersyet til dem. De er i stand til at modtage en smule undervisning (musikinstrumenter), og de forstaar oftest en besked. billedet er mig og nogle unger fra boernenhjemmet... Vi laver fjollebilleder.
Gadeboern har det haardt. De er vildt fattige, utrygge og sultne. Mange af dem sover ikke om natten, fordi de skal holde vagt for fremmede overgrebsmaend. Disse boern er meget indelukkede. hvis de er kede af det, kan de ikke troestes, de sidder or sig selv i en krog og er triste. Ofte forstaar de ikke en besked, og at laere dem musik er stort set umuligt.

Praise a
nd Worship:
Hver morgen (kl 5:00) og aften er der boenner og lovsange. Boernene er meget troende, og for mange er Praise and Worship dagens hoejdepunkt.
Der er de saedvanlige overfladiske remser, som boernene kan udenad, men vi saetter os ogsaa i smaa grupper og beder individuelt. Boernene er noget bedre til at bede end jeg er.

End of story:
Der er saa meget mere at skrive om, men jeg vil skaane jer for mere laesning, og istedet uploade et par billeder. tak fordi i laeste med - bliv endelig ved med det.


Shirlyn - ballondyrdag


Jason spiller guitar...
check hans shirt:

































Al, Shirlyn og mig..

Aner ikke hvad vi laver:

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor er det fedt!!

Simon sagde ...

hey Jakob, det er fandme fedt lavet af dig! I ser ud til at hygge jer ;) Alt mulig held og lykke med projektet.
/simon ståhl fra ts.dk

Anonym sagde ...

Hej Jacob.
Fedt at se du har det godt. Du er da virkelig i dit es kan man se på billederne. Vi glæder os til at høre mere fra dig, så vi kan følge med i hvad du laver.

Mange knus fra Line, Anne, claus og Jane.

Anonym sagde ...

Hej Jacob,
godt gaaet! Fedt at du fölger traditionen: at en i hver gren af Klanen vover sig ud i den store verden. Bliv ved med at väre aaben. Det du nu oplever er der aldrig nogen, der kan tage fra dig. Musik er et super medie at möde andre mennesker igennem, jeg er sikker paa, du er en af de mennesker der beväger verden... Make a difference... Keep it up!
Knus fra München

Anonym sagde ...

Oi, achei seu blog pelo google está bem interessante gostei desse post. Gostaria de falar sobre o CresceNet. O CresceNet é um provedor de internet discada que remunera seus usuários pelo tempo conectado. Exatamente isso que você leu, estão pagando para você conectar. O provedor paga 20 centavos por hora de conexão discada com ligação local para mais de 2100 cidades do Brasil. O CresceNet tem um acelerador de conexão, que deixa sua conexão até 10 vezes mais rápida. Quem utiliza banda larga pode lucrar também, basta se cadastrar no CresceNet e quando for dormir conectar por discada, é possível pagar a ADSL só com o dinheiro da discada. Nos horários de minuto único o gasto com telefone é mínimo e a remuneração do CresceNet generosa. Se você quiser linkar o Cresce.Net(www.provedorcrescenet.com) no seu blog eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. (If he will be possible add the CresceNet(www.provedorcrescenet.com) in your blogroll I thankful, bye friend).